موتور آسانسور

موتور آسانسور وظیفه تولید انرژی لازم برای راه اندازی آسانسور و متوقف کردن آن را بر عهده دارد. موتور آسانسور نقش اساسی را در آسانسور به عهده دارد و مهم ترین بخش آن به حساب می آید. موتور آسانسور نیز مانند هر وسیله مکانیکی دیگر مهم ترین بخش آن شناخته می شود. نحوه کار و تامین نیرو موتور آسانسور بسته به نوع آسانسور متفاوت است.

انواع موتور آسانسور

موتورهای آسانسور انواع و قیمت های مختلفی دارند و بسته به نوع مصرف می توانید آسانسور را انتخاب کنید. موتورهای آسانسور به دو نوع موتور گیربکسی و موتور گیرلس می باشد. و کارکرد این دو موتور با یکدیگر بسیار متفاوت است. در موتور گیربکس دار جریان برق وارد موتور شده و باعث می شود روتور در سیم پیچ موتور شروع به چرخش کند.

موتور گیربکس

گیربکس به موتور بزرگی گفته می شود که دارای کاهنده و چرخ دنده است ‌ در آسانسور هایی که موتور خانه دارند موتور گیربکس قرار میگیرد تا به درستی ذخیره شوند. در موتورهای گیربکسی جعبه دنده نیرو را دریافت کرده و قدرت آن را افزایش می دهد. موتورهای گیربکسی معمولا سرعت چرخش بالا و قدرت کمی دارند. موتور گیرلس یکی دیگر از انواع موتورهای آسانسور است.

موتور گیرلس

استفاده از آهنربای دائمی فناوری جدیدی است که در موتور گیرلس استفاده شده است و موتور گیرلس فاقد کاهنده است که فضای زیادی را اشغال نمی کند و بسیار قدرتمند است. به طور مستقیم در چاه آسانسور نصب می شود و نقاط اصطکاک و سرو صدا را کاهش می دهد.موتور گیرلس در صرفه جویی انرژی و با کیفیت بودن، موتور خوبی به شمار می رود.

تفاوت موتور گیرلس و گیربکس

جعبه دنده در این نوع موتورها حذف شده و در بازدیدهایی که به صورت دوره ای و ماهانه توسط سرویس کار (شرکت آسانسوری) صورت میگیرد نیاز به بازدید روغن و تعویض آن وجود ندارد. در موتورهای آسانسور گیرلس ار روغن استفاده نمی شود به همین دلیل با محیط زیست سازگار خوبی دارند. به همین دلیل قیمت این موتور نسبت به موتورهای گیربکس دو برابر است.

در این نوع موتورها می توان موتورخانه را کامل حذف کرد. برای ساختمانهایی که شلوغ هستند و تردد در آنها زیاد است و فضای کمتری برای نصب چاهک دارند می توانند از این نوع موتور استفاده کنند.

امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هفت =