تعمیرات موتور گیربکس آسانسور

تعمیرات موتور آسانسور جزء کارهای تخصصی برای یک سرویس کار آسانسور بوده و زمانبر نیز است. موتور آسانسور مرکز اصلی آن شناخته می‌شود و در حفظ و نگهداری آن باید کوشا باشیم. هر آسانسور یک سری شرایط و ضوابط و قانون ها دارد که مهمترین قانون و مقررات و استاندارد این است که بنا به اندازه هر آسانسور نباید نسبت به شرایط و تعداد استفاده غیرمجاز کرد، زیرا در غیر این صورت استفاده غیر مجاز و بیش از حد از آسانسور باعث ایجاد مشکل و خرابی در موتور می شود که احتمال دارد خسارت های زیان باری به جای بگذارد.

آشنایی کامل با کارکرد این آیتم ها در تعمیرات موتور گیربکس (gearbox) به تعمیرکار کمک بسیار می کند. در اینجا بهتر است با گیربکس موتور آشنا شویم. گيربکس ماشيني است که براي انتقال توان مکانيکي از يک منبع توليد توان به يک مصرف کننده،و هچنين برآورده ساختن گشتاور و سرعت دوراني مورد نياز مصرف کننده به کار مي رود. گيربکس در واقع يک واسطه بين منبع توان و مصرف کننده توان مي باشد که بين منبع توان و مصرف کننده توان يک انعطاف پذيري برقرار ميکند.به دليل هماهنگ بودن گشتاور و سرعت دوراني منبع توليد توان با مصرف کننده نياز به ماشيني که بتواند، اين هماهنگي را به صورت يک واسطه برقرار کند امري ضروري به نظر مي رسد.

دستگاهي که اين خواسته را مي تواند تامين می کند گیربکس نام دارد که نیروی محرک آسانسور می باشد. به طور کل، تبدیل سرعت بالا که توسط موتور به شافت ورودی اعمال شده و به سرعت پایین که از شافت خروجی به فلکه گیربکس منتقل می شود، می باشد.

موتور گیربکس، نوعی موتور بزرگ است که در آسانسور هایی که در آسانسور هایی که موتور خانه دارند قرار می گیرد و دارای کاهنده و چرخ دنده است.

گیربکس آسانسور

موتور گیر بکس به چهار بخش تقسیم می شود:

  • موتور الکتریکی
  • گیربکس
  • فلکه گیربکس
  • ترمز الکتریکی

... تصاویر تعمیرات موتور گیربکس ...

تعمیرات موتور گیربکس آسانسور

تعمیرات موتور آسانسور باید به دست تعمیر کار ماهر یا در صورت داشتن گارانتی به نمایندگی شرکت تولید کننده موتور آسانسور خریداری شده سپرد. اگر فرد ماهری موتور گیربکس آسانسور را نصب نکند باعث مشکلات زیادی می شود.

تعمیرات موتور آسانسور  را باید از افراد کاملا متخصص و مجرب در زمینه ی صنعت آسانسور درخواست کرد. به دلیل اینکه این امر نیازمند به تجربه ی سالها کار در حرفه تعمیرات قطعات آسانسور است. یکی اساسی ترین بخش از قطعات آسانسور موتور گیربکس آن است که در تعمیر بهنگام و نگهداری از آن باید بسیار دقت شود. افراد مشغول بکار در صنعت آسانسور، در این امر باید از نظر دانش به روز باشند و در رابطه با پیشرفت تکنولوژی و امکانات در این حرفه از آگاهی بالایی برخوردار باشند. تا حداکثر امکان ایمنی در این صنعت به طور کامل صورت پذیرد. عموما اشکالات در موتور آسانسور در بخش گیربکس آسانسور است.

تعمیرات موتور آسانسور از جهات مختلف قابل بررسی و تجدید نظر است. اکثر کارشناسان و متخصصین در زمینه آسانسور بر این باورند که: مراحل و فرایند تعمیرات آسانسور همانند نصب آسانسور دارای پیچیدگی و گستردگی است و نیاز به دانش روز، تجربه، مهارت و آموزش مستمر در زمینه مکانیزم آسانسور دارد. لذا هر فردی که به تازگی وارد حرفه آسانسور شده چنین توانایی را نخواهد داشت. همانطور که می دانید موضوع تعمیرات در آسانسور به دلیل گستردگی قطعات، به روز شدن و پیشرفت تکنولوژی و امکانات در صنعت آسانسور موضوع اساسی تلقی شده و مدیران و اهالی ساختمان باید آن را جدی بگیرند. در این بین یکی از اصلی ترین موضوعات در بحث  سرویس نگهداری آسانسور ،موضوع تعمیرات موتور گیربکس آسانسور است. در تعمیرات موتور آسانسور و گیربکس و برای تشخیص علت خرابی باید به لرزش های داخل کابین توجه ویژه نمود. باید به این نکته توجه داشت که اگر این لرزش ها در زمانی اتفاق بیفتد که کابین در حال حرکت است ،علت عمده آن نقص را می توان در بلبرینگ ها و حلزونی داخل گیربکس بررسی نمود. البته این مسائل با باز شدن گیربکس و تعویض بلبرینگ ها و تراشکاری حلزونی ها قابل حل بوده و برطرف می گردد. باید دقت کرد در برخی موارد اتفاق می افتد که ضربه های استارت و استپ شدید است که در نتیجه به مرور زمان باعث خرد شدن گیربکس و جدا شدن آن از موتور می گردد. در تعمیر موتور آسانسور و خرابی گیربکس بایستی سریعا کارشناسان فنی آسانسور را مطلع کرده و هر گونه لرزش و صدا را با کارشناس فنی در میان گذاشت.

اجزای موتور گیربکس

موتورهای گیربکسی اجزای مختلفی دارند که وجود هر کدام از آنها باعث تکمیل عملکرد موتور میشود و قطعا بروز اشکال در هر کدام از این اجزا نیز باعث اختلال در راندمان دستگاه خواهد شد و ممکن است باعث حوادث جبران ناپذیر شود.

موتور الکتریکی

در خصوص موتور الکتریکی باید گفت که این قطعه وظیفه تحمل وزن و حمل افراد را دارد. طریقه کار موتور الکتریکی به این صورت است که دو طرف سیم بکسل را از یک طرف به وزنه ای چدنی و از طرفی دیگر به کابین میبندند. سپس با با برابر گرفتن وزن کابین با وزنه های چدنی در طبقات میانی لول میکنند.

گیربکس

ماشین گربکس وظیفه ای بسیار مهم دارد و آن هم انتقال توان مکنیکی از منبع به مصرف کننده است میتوان گفت گیربکس مانند یک واسطه عمل میکند که برقرار کردن انعطاف پذیری بین توان و مصرف کننده است.

آسانسور و تعمیرات گیربکس
موتورهای گیربکسی برای آسانسور

فلکه گیربکس

در برخی از مواقعی که آسانسور نیاز به تعمیر دارد یکی از قطعاتی که باید مورد بررسی قرار گیرد فلکه گیربکس موتور است. فلکه اصلی گیربکس ماننده قرقره ای عمل میکند که قدرت را بین موتور و سیم بکسل انتقال میدهد. به عبارتی فلکه اصلی گیربکس را میتوان یکی از قطعات اصلی در سیستم تعلیق دستگاه نام برد.

مشکلاتی که معمولا برای فلکه گیربکس به وجود می آید باعث ایجاد خوردگی در شیارهای آن میشود. مهم ترین نکته ای که باید در نظر بگیرید تا از خرابی فلکه گیربکس و فلکه هرزگرد جلوگیری کنید این است که فلکه اصلی و فلکه هرزگرد باید هم تراز و در یک راستا نصب شوند که دچار خوردگی نشوند. عوامل خرابی فلکه گیربکس شامل موارد زیر است:

  • تراز نبودن موتور

اولین موردی که باعث خراب شدن فلکه گیربکس در موتور آسانسور میشود تراز نبودن موتور است. اگر موتور را به نحو صحیح تراز کنید تا حد زیادی قادر خواهید بود از خرابی فلکه اصلی جلوگیری کنید.

  • قرار نگرفتن سیم بکسل در محل صحیح

اگر سیم بکسل ها در جای مناسب قرار نگیرند به طوری که فشار بر روی یکی از سیم ها بیشتر از دیگری باشد در مدت زمان کوتاهی باعث سایش و خوردگی سیم بکسل میشود. در صورتی که سیم بکسل دچار خرابی و سایش شده باشد ممکن است امنیت کابین به خطر بیفتد.

  •  هم تراز نبودن فلکه اصلی و فلکه انحراف

همانطور که گفتیم فلکه اصلی و فلکه انحراف باید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند. هم راستا نبودن این قطعات موجب آسیب دیدگی به آن ها در نهایت خرابی آسانسور میشود.

  • لرزش بیش از حد شاسی آسانسور 

لرزش بیش از حد شاسی آسانسور از دیگر علل خرابی فلکه گیربکس است. هر چندماه یکبار باید دستگاه به وسیله سرویسکاران سرویس شود و تمام قطعات آن مورد بررسی قرار گیرد تا اگر قطعه ای در حال فرسایش و پوسیدگی است تشخیص داده شود و تعمیر یا تعویض بر روی آن انجام شود.

  • ترمز الکتریکی

ترمز الکتریکی که یکی از قطعات بسیار مهم موتور گیربکسی است دارای اجزایی به نام سیم پیچ، بازو، هسته فلزی متحرک و لنت ترمز است. زمانی که آسانسور در حال حرکت است ترمز آزاد میشود تا بتواند باعث ایجاد نیروی حرکت در کابین شود. به همین دلیل ترمز الکتریکی یکی از قطعاتی است که همیشه درگیر است.

  • خرابی سیم بکسل 

سیم بکسل وظایف مهمی مانند حرکت آسانسور، جابجایی کابین دستگاه و تعادل وزنه دارد و به همین دلیل باید در انتخاب جنس سیم بکسل دقت زیادی کرد. زیرا نقش اساسی در امنیت دستگاه ایفا میکند و از بروز مشکلات جلوگیری میکند.

انتخاب سیم بکسل

در انتخاب سیم بکسل موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • متراژ صحیح

در هنگام نصب سیم بکسل باید متراژ صحیح را اندازه گیری کنید و سپس اقدام به نصب کنید. زیرا اگر سیم بکسل را کمتر و یا بیشتر از حد مشخصی نصب کنید باعث به خطر افتادن امنیت دستگاه خواهد شد.

  • روغنکاری

روغنکاری های دوره ای میتواند باعث بهینه تر شدن و بهتر شدن عملکرد دستگاه شود. هر چندماه یکبار اقدام به روغنکاری سیم بکسل کنید.

  • رعایت موارد ایمنی

در هنگام نصب موارد ایمنی را رعایت کنید تا افراد در حین استفاده از آسانسور اتفاق ناگواری برایشان رخ ندهد.

با رعایت موارد بلا تا حد زیادی میتوانید از خرابی موتور گیربکس آسانسور جلوگیری کرده و امنیت را در آن تامین کنید. همچنین در صورت نیاز به بازدید و تعمیر موتور گیربکس آسانسور با کارشناسان آسانسور آتیس تماس بگیرید.

تعمیرات موتور گیربکس 

در موتورهای گیربکسی جعبه دنده نیرو را دریافت کرده و قدرت آن را افزایش می دهد. موتورهای گیربکسی معمولا سرعت چرخش بالا و قدرت کمی دارند.

موتور آسانسور

موتور آسانسور در واقع قلب و مرکز اصلی آسانسور شناخته شده و در حفظ و نگهداری آن باید بسیار تلاش نمود. در امر استفاده از آسانسور ها و تعمیرات موتور آسانسور باید دانست که نباید بیش از ظرفیت آسانسور از آنها استفاده کرد. موضوع قابل توجه این است که در استفاده از هر آسانسور باید از مقررات و استاندارد های آن پیروی کرد تا در فعالیت نرمال آسانسور خللی ایجاد نشود.

همچنین باید در نظر داشت که با زیر پا گذاشتن مقررات و استفاده غیر مجاز از آسانسور ها مخصوصا نادیده گرفتن ظرفیت آنها باعث ایجاد مشکل و خرابی در موتور آسانسور می شود و احتمال دارد خسارت هایی را نیز به ساختمان وارد شود. در اینصورت موتور آسانسور نیاز به تعمیر و گاها نیاز به تعویض پیدا می کند. انواع مختلفی از موتور های اسانسور در شرکت های سراسر دنیا در حال طراحی و تولید هستند. از جمله آنها می توان به:

  • موتور های گیربگسی
  • موتور های گیرلس ( بدون گیربکس )
  • و البته موتور مغناطیسی اشاره کرد.

در کشور ما استفاده از موتور های گیربکسی و موتور گیرلس بیشتر می باشد.

Previous slide
Next slide

بررسی لرزش ها در تعمیرات موتور گیربکس آسانسور

لرزش های کابین آسانسور میتواند یکی از عوامل خرابی در موتور گیربکس آسانسور است که باید برای تعمیرات موتور آسانسور اقدام نمود. افراد بایستی در موقع استفاده از آسانسور، کوچکترین صداها و تکان هایی که در یک آسانسور ایجاد شده را کاملاً جدی گرفته و سریعا موضوع را با مسئول تعمیر و نگهداری آسانسور در میان بگذارند. صداها و لرزش های هر چند کوچک را اصلا نباید نادیده گرفت .با توجه نکردن به این لرزش ها عملکرد موتور آسانسور و مکانیزم آسانسور با مشکلات فنی مواجه خواهد شد و احتمال دارد باعث خسارت جانی و مالی شود.

خدمات مرتبط با تعمیرات موتور آسانسورگیرباکس

اگر افراد استفاده کننده از آسانسور لرزش هایی در کابین آسانسور در حال حرکت را احساس کنند، بایستی سریعا کارشناسان فنی آسانسور را مطلع کرده و هر گونه لرزش و صدا را با کارشناس فنی در میان بگذارند. در این مرحله کارشناسان بلبرینگ ها و حلزونی داخل گیربکس را که ممکن است دچار مشکل شده باشند، بررسی می کنند.

هم راستا نبودن فلکه اصلی موتور با فلکه هرزگرد آسانسور می تواند یکی از دلایل مهم در خرابی آن باشد . باید به این نکته توجه داشت که:

  • فلکه اصلی آسانسور و فلکه هرزگرد آسانسور بایستی به صورت کاملاً دقیق روبروی هم و در یک راستا نصب شوند.
  • عدم یکنواختی و تطابق کشش طناب های فولادی در فلکه اصلی موتور نیز باعث ایجاد خرابی در فلکه اصلی موتور می شود.
  • در صورتی که فشار بر روی یک سیم بکسل از سیم بکسل های دیگر بیشتر باشد،
  • باعث سایش و فرسودگی سیم بکسل می گردد.
  • جنس فلکه اصلی موتور (فلکه اصلی موتور ضد سایش )،
  • و جنس سیم بکسل (مغز فولادی و مغز کنفی ) را نیز باید در نظر داشت.

مجموعه را یا آسانسور علاوه بر انجام خدمات مرتبط با تعمیر موتور گیربکس ، در آموزش تابلو فرمان آسانسور نقش داشته و قیمت روز انواع موتور آسانسور مانند قیمت موتور آسانسور بهران را در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهد. جهت دریافت اطلاعات و مشاوره جهت تعمییرات موتور آسانسور با شماره های زیر تماس بگیرید:

02166560069 – 02144410101