نصب برق اضطراری آسانسور (Installation of elevator emergency power ) شمارا از گیر افتادن در آسانسور درزمان قطعی برق به راحتی نجات می دهند. به طور کلی اتفاقی ناخوشایند است که ممکن است برای کسانی که از آسانسور استفاده می کنند پیش آمده باشد. از آنجایی که با مصرف برق بالا امروزه با قطعی برق بالایی رو به رو هستیم بهتر است تمهیدات لازم را برای محفوظ ماندن از حبس در آسانسور در نظر داشته باشیم.

همان طور که می دانید امروز قطعی طولانی مدت برق ها تبدیل به یک بحران خاموشی گسترده شده است. که برای جلوگیری از این بحران باید با استفاده از لوازم و قطعات مناسب تمامی این مشکلات را برطرف کنیم.اما نمی‌توانیم مشکل بحران خاموشی برق مداوم خصوصاً در فصل تابستان را برطرف کنیم و معمولاً شاهد کمبود برق در ساعات شب و یا سر ظهر و قطعی برق خواهیم بود.

به اصطلاح قطعی برق را در ساعات اوج بار مصرف معمولاً درد دوره های مختلف مخصوصا در فصل تابستان شاهد هستیم. بنابراین، این مسئله بسیار نگران کننده می باشد. چرا که به جز قطعی برق و عواقب آن در زمینه در آسانسور گرمای هوا ‌تواند عاملی برای تشدید شدن بحران باشد.

در ضمن از آنجایی که شاهد پدیده‌ی خاموشی طولانی مدت مخصوصاً در فصل گرما خواهیم بود بهتر است تا این بحران را به صورت مناسب و دقیق کنترل نماییم و با استفاده از قطعات و دستگاه های مناسب مانند نصب برق اضطراری آسانسور می‌توانیم از شدت بحران وارد شده و استرسهای این لحظات به میزان قابل توجهی بکاهیم.

بازیافت انرژی در آسانسور

آسانسور یک وسیله برقی پر مصرف به شمار میرود. اما هزینه برق مصرفی، سرویس نگهداری آسانسور آن به مراتب در مقایسه هزینه های ساختمان کم می باشد و برای دستگاههای تازه نصب شده کمتر هم هست. برق مصرفی در یک آسانسور وابسته به توان موتور، تعداد تناوب و فاصله رفت و آمد عمودی دارد.

در این عصر همه آسانسورها به سامانه های مکانیکی ذخیره انرژی در موقع رفت و آمد عمودی برخوردار هستند. تا در موقع پایین آمدن از انرژی الکتریکی کمتری استفاده شود. با این وجود جریان مصرفی یک آسانسور از 4 الی 18.5 KW وابسته به ظرفیت حمل متفاوت می باشد. بکارگیری از فن آوری بازیافت انرژی در آسانسور و نصب برق اضطراری آسانسور که به فن آوری حرکت سبز مشهور شده است امکان راه اندازی آسانسورها با جریان برق تک فاز هم وجود دارد.

در همه آسانسورها، خطرات برآمده از قطع و گسستگی برق و سیستمهای ذخیره مکانیکی غیر قابل برطرف نمودن می باشد  و دایما احتمال گیر افتادن افراد در آسانسور بر اثر قطع برق شهری و یا از کار افتادن آسانسور به سبب فرسودگی سیستم های وزنه وجود دارد.

امروزه میتوان با نصب UPS های مخصوص آسانسور دیگر نگران محبوس شدن در آسانسور نباشید. و زمانی که برق شهری قطع شود آسانسور به حرکت خود ادامه داده تا مسافران آسانسور پیاده شوند. شرکت آسانسور آتیس با نصب برق اضطراری یا همان UPS آسانسور میتواند خدمات نوینی به شما ارائه نماید و همچنین میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نحوه کار برق اضطراری آسانسور

با نصب برق اضطراری آسانسور در زمان قطعی برق مکانیزم برق اضطراری پس از 30 ثانیه فعال شده و کابین آسانسور را به نزدیکترین طبقه و واحد می رساند. زمانی که مکانیزم برق اضطراری آسانسور فعال میشود مگنت ها باز میشود. و با نیرویی که از باتری به موتور یاUPS منتقل می شود به دو جهت زور میزند جهتی که دارای آمپر کمتری باشد کابین به همان طرف هدایت می شود.

در واقع برای آنالیز بیشتر این سیستم می توان گفت در تابلو فرمان های آسانسور معمولاً میکروکنترلر هایی وجود دارد. که این میکروکنترلر ها وظیفه پردازش این اطلاعات را دارند و وظیفه تعیین جهت حرکت موتور بر اساس آمپر را تعیین میکند. جهتی که آمپر پایین تر باشد معمولاً کابین را به آن سمت هدایت میکنند. به همین علت بر اساس تعیین آمپر شما به نزدیکترین طبقه هدایت می شوید.

نحوه کار برق اضطراری آسانسور
نصب برق اضطراری آسانسور در زمان قطعی برق

سرویس و نگهداری برق اضطراری آسانسور

در هیچ یک از قطعات آسانسور استثنایی برای دور ماندن از سرویس و نگهداری آسانسور وجود ندارد. به همین علت سرویس و نگهداری برق اضطراری را می توان جزء یکی از ملزومات در بازدیدهای دوره ای و ماهانه آسانسور محسوب کرد. بنابراین بهتر است سرویس آسانسور توسط افراد متخصص و سرویس کار آسانسور مورد بررسی و کنترل قرار بگیرد.

از فاجعه تا واقعیت

  • آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که فکر می کنید با قطع برق آسانسور تا لحظاتی دیگر آسانسور سقوط می کند و سرنوشت شما به اینجا ختم می شود؟
  • یا اینکه در حالت خوشبینانه تر فکر می کنید که با کمبود اکسیژن در آسانسور مواجه خواهید شد؟
  • آیا فکر می کنید کسی صدای شما را نمی شنود و شما قرار است برای ساعت ها در آسانسور حبس بمانید؟
  • آیا فکر می‌کنید که قبل از این که هرگونه اتفاق ناخوشایندی برایتان می‌افتد باید خودتان دنبال راه چاره باشید؟
  • آیا واقعاً فکر می کنید خودتان را می توانید از این وضعیت نجات دهید?

چرا شما در واپس تمامی این افکار به پشتیبانی آسانسور فکر نمی کنید!!! یا این که مدام در حال فکر های وحشتناک و اتفاقات ناخوشایندی هستیدکه قرار است برایتان اتفاق بیفتد سیر می کنید؟

تا زمانی که شما راه حل مناسب و یا طرز برخورد مناسب با مواجهه با این گونه رخداد را نداشته باشید نمی توانید درک خوبی از موقعیت داشته باشید. بنابراین منجر به خسارات بیش از حد ناشی از فشار این بحران روبه رو خواهید بود. بهتر است برای رهایی از این وضعیت به مدیریت بحران تمرکز کنید تا دچار گرفتگی های شدید تر نشوید.

مدیریت بحران

اگر شما در آسانسور بودید و به طور ناگهانی با قطعی برق روبرو شده به هیچ وجه به خود ترس راه ندهید!!! و برای وضعیت پیش آمده یک مدیریت سریع و فوق العاده را انجام دهید. چرا که بیشترین بار بحران وارد شده از نظر روحی و روانی روی شما تاثیر خواهد گذاشت و شما راه گریزی نخواهید داشت.

بنابراین بهترین کار بررسی وضعیت و مدیریت موقعیت پیش آمده می باشد. برای این منظور بهتر است تا اقدام به مدیریت وضعیت پیش آمده نمایید. بهمین جهت باید به بررسی موارد زیر بپردازیم:

  • چه چیزی موجب این اتفاق بوده است؟
  • علت این اتفاق چیست؟
  • اگر آسانسور از مکانیزم قدیمی پیروی می کند آیا مدیر ساختمان اقدام به نصب برق اضطراری آسانسور نموده است.
  • عدم اقدام خودخواسته نسبت به رهایی از وضعیت پیش آمده و…

در تمامی لحظات شما باید آرامش خود را همچنان حفظ نمایید و از وحشت بی مورد خودداری کنید.

همچنان همراه با پشتیبانی آسانسور ،سرویس کار آسانسور و تعمیرکار آسانسور باشید تا برای ارائه خدمات فوق العاده و ضروری مراجعه کنند. در این بین به شما اطمینان خاطر می دهیم که با کمبود اکسیژن مواجه نخواهید شد. چراکه زمانی که آسانسور ها بر اساس استاندارد آسانسور توسط شرکت های آسانسور معتبر ساخته و مونتاژ می‌شوند حتماً دارای سیستم تهویه مناسب هستند.

استفاده از تلفن اضطراری

معمولاً اولین کاری که شما می توانید در کمال آرامش انجام دهید با استفاده از تماس های اضطراری میباشد. که شما می توانید تماس بگیرید موقعیت خود را مخابره کنید و شرایط خود را شرح دهید.

استفاده از زنگ هشدار کابین آسانسور

این دکمه معمولاً در آسانسور به صورت آلارم تعبیه شده که در صورت گیر کردن دیگران متوجه شما بشوند. معمولاً روی پنل داخلی و آسانسور شماره تلفن‌هایی ثبت شده که شامل:

  • شماره نگهبان
  • مسئول ساختمان
  • شماره تکنسین فنی آسانسور
  • شماره آتش نشانی می باشد.

در صورت تماس با هر یک از این امدادگران باید در کمال آرامش ابتدا آدرس محل را دقیق اعلام کنید. در برخی از کابین ها از آیفون اضطراری برای آسانسور استفاده می شود.

همچنین می توانید از تلفن همراه برای اطلاع دادن به دیگران استفاده کنید و یا با فریاد زدن توان موقعیت خود را به افرادی که ممکن است در نزدیکی آسانسور باشند موقعیت خود را اطلاع دهید و….

به طور کلی می توان گفت بحران های به وجود آمده بخشی جدا نشدنی از مسئولیت مدیریت استراتژیک می باشد. که با مدیریت آن می توان به حد قابل توجهی عوارض ناشی از این بحران ها را کاهش داد و در واقع جزو وظایف مدیران ساختمان برای حفظ ایمنی افراد می باشند که موظفند در بازدید آسانسور به صورت دوره ای تمامی موارد را مورد بررسی قرار دهند.

استفاده از زنگ هشدار کابین آسانسور
زنگ هشدار تعبیه شده در پنل داخلی آسانسور

 

پارامترهای مهم در نصب برق اضطراری آسانسور

قبل از از اینکه اقدام به نصب برق آسانسور نمایید باید فاکتورهای مهمی را برای زمان نصب برق اضطراری آسانسور در نظر بگیریم. این فاکتورها بسیار حیاتی میباشند. ضمن اینکه بر اساس استاندارد آسانسور باید مورد استفاده قرار بگیرند.

نصب برق آسانسور از جمله خدمات آسانسور می باشد که حتی در آسانسورهای قدیمی که فاقد این سیستم هستند می‌توان در بازسازی آسانسور از این مکانیسم بهره برد. اما پارامترهای مهم در نصب آسانسور شامل:

  • بهره گیری و استفاده از بهترین شرکت آسانسور برای نصب برق اضطراری
  • استفاده از مشاوره و طراحی آسانسور
  • بهره گیری از تکنسین ها ،متخصص و سرویس کار ماهر آسانسور
  • استفاده از نیروهای پشتیبانی قوی
  • بهره گیری از قطعات با کیفیت و لوازم جانبی اورجینال و….

انواع روشهای نصب برق اضطراری آسانسور

از جمله روش هایی که برای نصب برق اضطراری آسانسور توسط مدیران ساختمان در نظر گرفته می شود شامل:

  • مکانیزم black out
  • مکانیزم یوپی اس
  • برق اضطراری ژنراتور

هر کدام یک از از این مکانیزم ها روشهای نصب مختص به خود را دارند.

نصب برق اضطراری آسانسور با مکانیزم blackout

مکانیزم بلک اوت یکی از آسان ترین و کم مصرف ترین سیستمهای نجات اضطراری آسانسور می باشد . که با قطع برق ،کنترل و هدایت موتور آسانسور را برعهده دارد و شروع به آنالیز و محاسبه جریان آمپر می کند. سپس اقدام به کنترل کابین و رساندن آن به نزدیک ترین طبقه کرده  سپس درب ها باز و غیر فعال می‌شود.

آنالیز فرایند حرکت آسانسور مجهز به سیستم بلک اوت

به محض قطع شدن برق در سیستم بلک اوت آنالیز اعداد جریان به وجود آمده انجام می شود. سپس میکروکنترلر در نتیجه آنالیز عدد به دست آمده کمترین عدد را انتخاب و اقدام به چرخش موتور در همان جهت می نماید. اگر آسانسور خالی باشد پس از وزنه تعادل سنگین تر بوده و موجب حرکت کابین آسانسور به سمت بالا میشود و بالعکس اگر کابین آسانسور خالی نباشد وزن سبک تر بوده و حرکت کابین به سمت پایین انجام می شود.

هزینه نصب برق اضطراری آسانسور با سیستم بلک اوت نسبت به سایر مکانیزم های دیگر بسیار مقرون به صرفه می باشد . البته می‌توان گفت این مکانیزم ها از طول عمر خوبی برخوردار نمی باشند. برای منبع تغذیه این سیستم برق اضطراری از از ۴ تا ۵ باطری ۱۲ وات استفاده می شود . مکانیزم بلک اوت به صورت جداگانه روی تابلو فرمان ها قابل نصب می باشد. برای شارژ مجدد این باتری ها باید سرویس کار و یا تعمیر کار آسانسور در بازدید دوره ای و ماهیانه آسانسور اقدام به شارژ مجدد آنها نماید.

نصب برق اضطراری آسانسور با مکانیزم یو پی اس

استفاده از مکانیزم یوپی اس برای نصب برق اضطراری آسانسور ۱ دستگاه بسیار کارآمد میباشد که جهت تعیین مداوم برق در مواقع قطعی برق و نوسانات ناگهانی ولتاژ برق می باشد. نقطه قابل اشاره در استفاده از این دستگاه های برق اضطراری به انواع مدل های ویژه آنها می باشد.

  • دستگاههای برق استراری یو پی اس آفلاین
  • دستگاه برق اضطراری ups آنلاین
  • دستگاه برق اضطراری یو پی اس لاین اینتراکتیو

معمولاً تفاوت بین این دستگاههای برق اضطراری در میزان ولت آمپر می باشد . این تفاوت آمپر قیمت این دستگاه ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

بخش‌های مختلف سیستم برق اضطراری یو پی اس

  • یکسو کننده ترانس
  • کاهنده ورودی
  • باتری قابل شارژ برای ذخیره برق
  • مدار یا برد کنترلی
  • نویزگیر
  • رله
  • اینورتر
  • کلید های ایمنی
  • فیوز
  • پورت های خروجی
  • فن خنک کننده
  • نمایشگر وضعیت برق باطری و شارژ باقیمانده

یو پی اس یا ژنراتور

ممکنه این سوال هم برای شما پیش بیاید که برای نصب برق اضطراری آسانسور از یو پی اس استفاده کنیم یا ژنراتور؟ در در ساختمان هایی که از ژنراتور برای تغذیه آسانسور به کار می رود راه اندازی مجدد آسانسور بعد از قطع برق معمولاً با تأخیر روبرو خواهد بود که استفاده از مکانیزم یوپی اس می‌تواند این فاصله زمانی را ساپورت نماید.

اغلب برای استفاده از یو پی اس ها نیازمند توانایی بالای آنلاین جهت تغذیه آسانسور در نظر گرفته می شود. ولی باید دقت داشت که یو پی اس ها نمیتوانند برای مدت طولانی این فرآیند را ساپورت کنند.

برق اضطراری ژنراتور آسانسور

فقط کافیست تا برق ساختمان  قطع شود تا ما به اهمیت برق اضطراری ژنراتور ups و یا بلک اوت پی ببریم. تمامی سیستم های برق اضطراری بر اساس مدت زمان عمل کرد متفاوت می باشند . در این بین برخی دارای وفقه و برخی بلافاصله وارد عمل می شوند . به طوری که نوسانات برق را متوجه نخواهید شد . نصب برق اضطراری آسانسور با مکانیزم ژنراتور ازجمله سیستم های برق اضطراری می باشد که می توانید ابا دقت  آن ها را  احساس کنید.

اما در سیستم برق اضطراری یو پی اس مشاهده نخواهد شد. زمانی که برق قطع میشود در مکانیزم ژنراتور برد کنترلی که روی تابلوی دیزل ژنراتور تعبیه شده در دستور استارت را به موتور می دهد. موتور روشن شده دور گرفته و با فرکانس ۵۰ هرتز و ولتاژ ۳۸۰ فرمان اتصال به برق شبکه صادر می شود .

این سیستم برق اضطراری را می توان از نظر قیمت بسیار مناسب درآورد کرد. اما مشکلات نگهداری و هزینه سوخت می تواند شما را در استفاده از این سیستم همراهی کند. استفاده از ژنراتور ها مانند سایر سیستم های دیگر آنلاین نبوده و در مدار فعال نمی باشد. ‌می توان حدوداً زمان فعال شدن مکانیزم برق اضطراری ژنراتور را حدود ۷ تا ۲۰ ثانیه تخمین زد.

انواع سیستم نصب برق اضطراری ژنراتور

برای استفاده از ژنراتور ها در نصب برق اضطراری آسانسور ‌توان آنها را از لحاظ سوخت مصرفی به سه دسته تقسیم کرد:

  • موتور ژنراتور دیزلی
  • موتور ژنراتور گازسوز
  • موتورهای ژنراتور دوگانه سوز

تقسیم بندی دستگاه های ژنراتور در زمان نصب برق اضطراری آسانسور

  • برحسب کیلووات آمپر
  • بر حسب کیلو وات
تقسیم بندی دستگاه های ژنراتور در زمان نصب برق اضطراری آسانسور
تقسیم بندی دستگاه های ژنراتور برحسب کیلووات آمپر

اجزای سیستم برق اضطراری آسانسور ژنراتور

شامل:

  • موتور ژنراتور
  • سیستم سوخت
  • تنظیم کننده ولتاژ و…

هزینه های نصب برق اضطراری آسانسور

معیار هایی که برای نصب برق اضطراری آسانسور رد ارزیابی قرار می‌گیرد شامل:

نوع تابلو فرمان

  • میزان قدرت و توان تابلو فرمان
  • برند ها
  • نوع سیستم برق اضطراری
  • بازدید دوره ای و ماهانه از دستگاه های برق اضطراری
  • نوع دستگاه
  • باتری دستگاه
  • توان
  • انرژی برق مورد نیاز
  • مشخصات برق ورودی ساختمان
  • نحوه راه اندازی و نگهداری از برق اضطراری
  • برند دستگاه
  • قدرت ولتاژ
  • ضخامت باتری
  • اجرت تکنسین و سرویس کار آسانسور و…

تمامی این فاکتورها می تواند روی میزان هزینه نصب برق اضطراری آسانسور موثر باشد.

نکات مهم در  استفاده و نصب برق اضطراری آسانسور

همانطور که در بخش های قبلی هم اشاره شد فواید استفاده از برق استراتژی و آسانسور و پارامترهای مهم در این خصوص بر کسی پوشیده نیست.

اما برای استفاده از برق اضطراری در آسانسور ها چون که تحت عنوان یک منبع تغذیه پشتیبان در آسانسور ها مورد استفاده قرار می گیرد برای حفظ و نگهداری آن باید ظرافت و دقت خاصی در نظر گرفته شود.

در زمان نصب برق اضطراری آسانسور باید حتماً از شرکت آسانسور مدارکی دال بر مشخصات برق اضطراری آسانسور دریافت نمایید.

در این مشخصات کلیه لوازم جانبی و فن ها قید شده است. ضمن اینکه در زمان نصب برق اضطراری آسانسور باید حداکثر ۹۰ دقیقه را پشتیبانی نماید. بعضی از شرکتهای تولید کننده و مونتاژ کننده آسانسور برای اینکه در مصرف انرژی صرفه جویی کنند سیستم هایی را جهت صرفه جویی انرژی در بخش تاسیسات آسانسور تعبیه می کنند.

در زمان استفاده از از برق اضطراری ups در آسانسور باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. باز هم استفاده از جریان برق معمولی قدرت امکان استفاده مداوم را داشته باشد.

معمولاً لوازم جانبی برق اضطراری آسانسور بر اساس ساختمان نیازمند یک پیکربندی سفارشی می باشند. بنابراین باید برق اضطراری مطابق با استانداردهای موجود باشد. ضمن اینکه باید تحت کنترل و نظارت نیز قرار بگیرد.

شرکت آتیس

شرکت اوج پیمای آتیس نیز از جمله مراکز خدمات سرویس و نگهداری آسانسور می باشد که کلیه خدمات آسانسور شامل:

  • مشاوره و طراحی آسانسور
  • مشاوره و بازدید آسانسورهای قدیمی
  • بازسازی آسانسور
  • تزئینات کابین آسانسور
  •  صدور بیمه نامه آسانسور

گواهی استاندارد آسانسور را ارائه می نماید. مرکز آتیس کلیه تعمیرات آسانسور شما را با یک تماس در تمام ساعات شبانه روز پاسخگوست . تعمیرات آسانسور شامل:

  • تعمیرات موتور گیربکس
  • تعویض سیم بکسل های آسانسور
  • تعمیر و تعویض فلکه هرزگرد
  • تعمیر و نصب درایو کنترل سرعت
  • تعمیر و نصب برق اضطراری و…

جهت نصب و راه اندازی انواع آسانسور کششی روملس، گرلس وهیدرولیک میتوانید با ما تماس بگیرید. این مرکز کلیه خدمات خود را از نصب و راه اندازی تعمیر و تعویض با قیمتهای کاملا منصفانه و بهترین کیفیت ارائه می کند. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های:

  • ۰۹۱۲۹۲۰۰۲۵۸
  • ۰۲۱۴۴۰۳۲۳۲۰
  • ۰۲۱۴۴۰۱۵۲۵۰
  • ۰۲۱۶۶۵۶۰۰۶۹

تماس بگیرید.