پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت برق و مکانیک باعث شد تا صنعت آسانسور پیشرفت های چشمگیری داشته باشد، این موضوع پیشرفت را می توان در موتور گیرلس آسانسور به طور کامل مشاهده و بررسی نمود. موتورهای گیرلس مغناطیس دائم AC بیش از دو دهه است که در صنعت آسانسور اروپا و آسیا استفاده میشوند و در دهه اخیر، استفاده از آن در پروژه های آسانسوری آمریکای شمالی نیز کامل مرسوم شده است. آشنایی بیشتر با این موتور می تواند به شما در دوره آموزش نصب و تعمیر آسانسور کمک زیادی کند.

بازدهی مکانیکی بالاتر نسبت به سیستم کششی گیربکسی، بازدهی الکتریکی بالاتر نسبت بهموتورهای کششی القایی یا موتورهای DC موتوری-ژنراتوی (MG) یا سیستمهای هیدرولیکی، اندازه کوچکتر موتور که امکان کوچک کردن موتورخانه یا نصبهای بدون موتورخانه MRL را فراهم میکند و نیاز اندک به تعمیر و نگهداری، از جمله دلایل افزایش روزافزون استفاده از این موتورها و نصب آسانسور گرلس است.

نکته مهم: مزیت بسیار عالی این موتورها می‌توان به جرأت ادعا کرد که موتور گیرلس آسانسور موتوری است بدون نیاز چندان به تعمیرات و نگهداری و با طبیعت هم سازگار است.

...تصاویر موتور گیرلس...

اعتبارسنجی قانونی و مجوزهای مورد نیاز برای نصب آسانسور گرلس

نصب آسانسور گرلس در هر ساختمان، نیازمند رعایت قوانین و مقررات مربوطه است، و همچنین مجوزهای قانونی مشخصی برای پروسه نصب نیاز است.
نخستین گام در اعتبارسنجی قانونی برای نصب آسانسور گرلس، مراجعه به مراجع مربوطه است. این مراجع ممکن است شامل اداره ساختمان‌ها، ایمنی آتش و اضطراری، و شرکت بازرسی و نظارت بر آسانسورها باشند. درخواست معرفی به متخصصان مجرب تا مدارک و اصلیات لازم جهت اعتبارسنجی تهیه و تکمیل شود.

در مرحله بعد، باید یک بررسی امنیتی و فنی در محل نصب آسانسور صورت پذیرد. این بررسی معمولاً شامل بررسی ایمنی ساختمان و تطابق آن با استانداردهای امنیتی، بررسی سازگاری آسانسور با تجهیزات اضافی مثل پشتیبانی اضطراری برق و مکانیسم‌های اطفاء آتش است.

پس از اتمام مراحل بررسی امنیتی و فنی، باید مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح دریافت شود. این مجوزها ممکن است شامل مجوز سازمان ساختمان، مجوز آتش‌نشانی، مجوز نصب آسانسور از شرکت تولید کننده و مجوز عملیاتی از شرکت بازرسی و نظارت باشد.

نکته مهمی که باید در نظر داشت، این است که عدم رعایت یا عدم دریافت مجوزهای لازم می‌تواند منجر به مشکلات بزرگی همچون بازداشت طرح، تحریم‌ها و حتی سوانح احتمالی شود. بنابراین، حتماً لازم است که در فرایند نصب آسانسور گرلس رعایت قوانین و دریافت مجوزهای قانونی به دقت عمل شود.

سوالات متداول

  1. چه زمانی نصب یک آسانسور گرلس انجام می‌شود؟
    زمان نصب یک آسانسور گرلس بستگی به عوامل مختلفی مانند اندازه و پیچیدگی پروژه، تدارکات فنی، موافقت‌نامه‌ها، و موجودی قطعات دارد. اما به طور معمول، نصب یک آسانسور گرلس ممکن است چند هفته یا ماه طول بکشد.
  2. آیا تصاویری از محل نصب لازم است؟
    بله، تصاویری از محل نصب آسانسور گرلس می‌تواند برای مهندسان و تیم نصب مفید باشد. تصاویر کمک می‌کنند تا ارتفاع طبقات، فضای فیزیکی موجود، نقاط دسترسی و سایر جزئیات را بهتر درک کنند.
  3. آیا لازم است تغییراتی در ساختمان صورت بگیرد؟
    بله، در برخی موارد، برای نصب یک آسانسور گرلس نیاز به تغییراتی در ساختار ساختمان وجود دارد. این تغییرات ممکن است شامل ایجاد فضای لازم برای نصب آسانسور، تقویت سازه، اصلاح طبقات و نقاط دسترسی و غیره باشد.
  4. آیا لازم است مجوزهای خاصی برای نصب آسانسور گرلس دریافت شود؟
    بله، برای نصب یک آسانسور گرلس، لازم است مجوزهای لازم از مقامات محلی و قوانین مربوطه دریافت شود. این شامل مجوزها و استانداردهای ایمنی، مجوزهای ساختمانی و دیگر مجوزهای مرتبط می‌شود.