آسانسور کششی نوعی از آسانسور است که امروزه بسیار رایج میباشد. آسانسور های کششی توسط نیروی محرکه و سیم بکسل ها به حرکت در می آیند در اینجا سعی داریم شمارا با نحوه نصب و چگونگی کارکرد آسانسور های کششی آشنا کنیم.

آسانسور کششی چیست؟

آسانسور کششی آسانسوری است که حرکت آن بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش، در هنگام چرخش آن، توسط سیستم محرکه (موتور آسانسور) صورت می گیرد. بخاطر مزایای زیاد این سیستم و از همه مهمتر مقرون به صرفه بودن این سیستم ، آسانسور کششی یکی از متداول ترین سیستم های اجرایی آسانسور در دنیا می باشد. نحوه کارکرد اینگونه آسانسور ها بر اساس نیروی الکتروموتور و گیربکس می باشد که از طریق فلکه گیربکس ، توان مربوطه در امتداد قائم به کابین آسانسور اعمال شده و حرکت کابین را به بالا یا پایین فراهم می نماید.

آموزش نصب آسانسور کششی

تصویر این نوع سیستم آسانسور را در پایین می توانید مشاهده نمایید. همچنین در این سیستم کابین آسانسور به وسیله چندین رشته طناب های فولادی (سیم بکسل) به وزنه تعادل متصل بوده و سیستم تعلیق آسانسور را به صورتیکه در تصویر زیر مشاهده می کنید فراهم می نمایید.
همان طور که در شکل زیر نیز مشخص است با چرخش فلکه گیربکس – کابین آسانسور و وزنه تعدل هر کدام در جهت مخالف هم بالا و پایین میروند که این سیستم تعلیق آسانسور کششی می باشد.بدلیل حساسیت سیستم آسانسور های کششی ، می بایست هر یکماه یک بار توسط کارشناس فنی (سرویسکار) مورد بازرسی دقیق قرار گیرد.
سیستم آسانسور کششی در سرعتهای مختلف از 5/0 متر بر ثانیه تا سرعتهای بالا تر (عمدتا یک متر بر ثانیه) ساخته می شود. از نظر کنترل سرعت می توانیم سیستم آسانسور کششی را به انواع تک سرعته (AC1) – دو سرعته (AC2) و کنترل سرعت هوشمند (VVVF) تقسیم نماییم.
لازم بذکر است که در کلاس آموزش نصب آسانسور شرکت نوین گستران این سیستم بطور جامع و کاملا عملی به کاراموزان آموزش داده می شود.

تاریخچه آسانسور کششی

اولین آسانسور کششی توسط فردی به نام آلیشا اوتیس اختراع شد. این اولین وسیله بالا بر نبود اما اختراع اوتیس شکل امروزی تر همراه با ترمز ایمنی داشت که مانند همین آسانسور های کششی حال حاضر است.
آسانسور های کششی مانند اکثر آسانسور های دیگر دارای کابین،وزنه،نیروی محرکه،سیم بکسل آسانسور، تابلو فرمان و غیره هستند. این آسانسور ها در نوع نصب به مدل های مختلفی تقسیم میشوند که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم نمود.
در ابتدا این که تمامی آسانسورهای کششی در یه موضوع مشترک هستند و آن داشتن قاب وزنه است که مانند الاکلنگ با حرکت در کنار کابین آسانسور باعث حرکت کابین میشود. برای اینکه راحت تر متوجه طریقه حرکت کابین بشوید مدل های مختلف آسانسور های کششی را یک به یک توضیح خواهیم داد.

انواع آسانسور کششی

آسانسور های کششی را بطور کلی میتوان براساس دسته بندهای زیر تقسیم بندی کرد:

  1. نحوه نصب سیم بکسل آسانسور و سیستم تعلیق : به چهار تیپ یک به یک-دو به یک-سه به یک و چهار به یک تقسیم میشوند.
  2. همچنین در اجرا و جایگذاری ریل ها میتوان آنها را به تیپ های وزنه بغل و وزنه پشت تقسیم نمود.
  3. از نظر جایگذاری و تعداد درب ها نیز میتوان به تک درب دو درب تونلی و دو درب مجاور یا (L) اشاره نمود که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم.
  4. آسانسور های کششی از نظر سیستم محرکه و تابلو فرمان به دو دسته اصلی یعنی یعنی دو سرعته (AC2)و تک سرعته(vvvf) تقسیم میشوند.

نیازمندی‌ها و استانداردهای نصب آسانسور کششی

برای نصب آسانسور کششی به استانداردهای زیر نیاز است:

طراحی ساختمان

  • ارائه فضای مناسب و صحیح برای نصب شافت آسانسور.
  • راهروها و درب‌های دسترسی به آسانسور با ابعاد مناسب و پرهیز از موانع.
  • پایه‌ها، ستون‌ها و سازه‌های حامل به اندازه کافی قوی و مستحکم برای حمایت از آسانسور.

انتخاب و نصب آسانسور

  • انتخاب آسانسور کششی مناسب بر اساس ظرفیت، سرعت، ابعاد فضای نصب و استفاده مورد نیاز.
  • نصب و موقعیت‌بندی دقیق مکانیکی آسانسور، شامل ریل‌ها، قاب‌ها و سیستم‌های درب.
  • نصب سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی آسانسور، شامل کابل‌کشی، پنل کنترل و سیستم ایمنی.
انتخاب و نصب آسانسور
نصب سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی

مجوزها و استانداردها

  • حصول مجوزهای مورد نیاز از مقامات محلی و مراجع ذیصلاح برای نصب آسانسور.
  • رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی مربوط به نصب و عملکرد آسانسور کششی، شامل استانداردهای EN 81 و ASME A17.1.

تعمیر و نگهداری

  • برنامه‌ریزی و اجرای تعمیرات و نگهداری دوره‌ای آسانسور به‌طور منظم و طبق دستورالعمل تأمین‌کننده.پ
  • بررسی فنی و مکانیکی منظم، عیب‌یابی و تعمیر قطعات تحت فشار و الکتریکی آسانسور.
  • بررسی و تست سیستم‌های ایمنی و عملکردی، شامل سیستم توقف اضطراری و آتش‌نشانی.

ایمنی و محافظت

  • نصب صحیح و عملکرد صحیح تجهیزات ایمنی مانند درب‌های چند لایه، راهنمایی‌های اطفاء حریق، آژیرها و دستگیره‌های اضطراری.
  • اجرای سیستم کنترل و نظارت بر رفتار و عملکرد آسانسور، شامل سنسورها، دستگاه‌های قطع‌کننده و کنترلرها.

بایستی توجه داشت که مباحث مربوط به نصب آسانسور کششی به حسب توانمندی‌های فنی و قوانین منطقه‌ای ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل، مهم است که همواره با مقامات محلی و تأمین‌کنندگان مرتبط در موارد مشخص و مجوزها هماهنگی کنید.

سوالات متداول نصب آسانسور کششی

  1. چقدر زمان لازم برای نصب یک آسانسور کششی است؟
    زمان لازم برای نصب یک آسانسور کششی به عوامل مختلفی مانند اندازه و پیچیدگی طرح ساختمان، فرایند مجوز گیری، تهیه و تامین قطعات، و توقف‌های دیگر در زمینه ساختمان بستگی دارد. اما به طور معمول، نصب یک آسانسور کششی ممکن است بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد.
  2. آیا برای نصب آسانسور کششی نیاز به مجوز ها و مجوزهای خاصی وجود دارد؟
    بله، برای نصب آسانسور کششی در بسیاری از کشورها، احتمالاً نیاز به مجوزها و مجوزهای خاصی وجود دارد. این مراحل شامل تصویب طرح ساختمان، اخذ مجوز ساختمانی، و در برخی موارد، بررسی فنی و ایمنی توسط مقامات مربوطه می‌شود.
  3. برای نصب آسانسور کششی نیاز به فضای ویژه‌ای در ساختمان وجود دارد؟
    بله، برای نصب آسانسور کششی، نیاز به فضای ویژه‌ای در ساختمان وجود دارد. این فضا معمولاً شامل شافت آسانسور، راهروهای دسترسی به آسانسور، سیم‌کشی‌ها و تجهیزات الکتریکی مربوط است. برنامه‌ریزی صحیح و مشخص کردن فضای مورد نیاز برای نصب آسانسور کششی در مراحل ابتدایی بسیار حائز اهمیت است.
  4. آیا تعمیر و نگهداری دوره‌ای برای آسانسور کششی لازم است؟
    بله، تعمیرات و نگهداری دوره‌ای برای آسانسور کششی ضروری است. سازندگان و تأمین‌کنندگان آسانسورها معمولاً دستورالعمل‌هایی درباره تعمیر و نگهداری منظم ارائه می‌دهند. این شامل بررسی فنی و مکانیکی، عیب‌یابی، تعویض قطعات کوچک و بزرگ، و بررسی ایمنی است. تعمیر و نگهداری منظم باعث افزایش عمر مفید آسانسور و کاهش خطرات ناشی از عملکرد نامطلوب می‌شود.