در صنعت آسانسور، آسانسور روملس یا اصطلاحا M.R.L به آسانسوری گفته می شود که فاقد موتورخانه می باشد. آسانسورهای روملس در سال 1990 میلادی در صنعت آسانسور جهان عرضه شدند. همان طور که از این اسم برداشت می شود، آن ها نیازی به موتورخانه بر روی بام ندارند و با ورود این آسانسور به صنعت ساختمان دست معماران و طراحان ساختمانی در طراحی یک پارچه و بدون سازه ای مزاحم بنام “موتورخانه آسانسور” باز گذاشته شد.

آسانسور روملس چیست؟

این آسانسور جایگزین بسیار مناسبی بود برای آسانسورهای قدیمی و سنتی، این آسانسورهای تازه وارد اینقدر جالب و جذاب بودند که در همان اوایل معرفی آن را ” music carriage ” نام گذاشتند. با ورود این آسانسورها رقابت شدیدی بین شرکت های بزرگ آسانسوری جهان شکل گرفت و هر از گاهی نوآوری جدیدی وارد عرصه آسانسور می شود. آسانسور بدون موتورخانه ( Machine Room Less ) یا همان M R L از موتوری خیلی کوچک اما نیرومند استفاده میکنند و به جای این که مانند موتورهای گیربکس قدیمی با یک شاسی فولادی سنگین در موتورخانه آسانسور بر روی دال بتونی بالای چاه قرار بگیرد، این موتور کم حجم، سبک و کوچک آسانسور به داخل چاه آسانسور منتقل می شود و با یک شاسی کوچک در بالای چاه بر روی ریل های آسانسور مستقر می شود و حداقل جای ممکن را اشغال می کند، در حالی که آسانسورهای قدیمی معمولا یک اطاق 10 الی 12 متری باید در راستا و برروی چاه آسانسور سکویی به ارتفاع 70 الی 90 سانتی متر ساخته شود و در بالای این سکو، بعد از کف ترازبندی و قالب گذاری به ارتفاع 20 سانتیمتر بتون ریخته می شود، تا شرایط نصب موتور گیربکس فراهم شود.

مزایای آسانسور روملس چست؟

  1. عدم نیاز به موتورخانه سنگین
  2. مراحل نصب سریع آسانسور
  3. سازگاری با محیط زیست
  4. کم حجم بودن قطعات و لوازم آن
  5. کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان
  6. انجام سرویس و نگهداری راحت
  7. دسترسی آسان نصاب و سرویس کار به تمام تجهیزات در چاه آسانسور
  8. حذف سیستم ترمز لنتی که عملا در حفظ محیط زیست تاثیرگذار است
  9. کاهش تعویض پی در پی لنت ترمز آسانسور هم یکی دیگر از مزایای آسانسور روم لس است.
Previous slide
Next slide

مراحل نصب آسانسور روملس

نصب یک آسانسور روملس یک فرآیند پیچیده است که شامل مراحل مختلفی می‌شود.

مطالعه و بررسی فنی

در این مرحله، یک تیم مهندسی متخصص سرویس نگهداری آسانسور به ساختمان شما می‌آید و نیازها و مشخصات فنی بررسی می‌شوند. این شامل بررسی طبقات، اندازه اتاق‌های آسانسور، نیروی مورد نیاز، روشنایی و قدرت برق، سیستم کنترل و سایر جزئیات فنی است.

طراحی و مهندسی

پس از مطالعه فنی، مهندسان شروع به طراحی دقیق آسانسور بر اساس نیازها و محدودیت‌ها می‌کنند. طراحی شامل اندازه‌گیری دقیق، نقشه‌کشی فضای آسانسور، انتخاب موتور و سیستم‌های کنترل می‌شود.

تهیه و ساخت قطعات

پس از طراحی، قطعات مورد نیاز برای ساخت آسانسور تهیه می‌شوند. این شامل قطعات اصلی مانند قاب، درب‌ها، سینی‌ها و همچنین قطعات الکترونیکی و مکانیکی است.

نصب زیرساخت‌ها

در این مرحله، زیرساخت‌های لازم برای نصب آسانسور ایجاد می‌شود. شامل ستون‌ها، بستر آسانسور، سیستم برق و کابل‌کشی است. همچنین، منبع برق قوی و جعبه‌های کنترل نیز نصب می‌شوند.

نصب قطعات

در این مرحله، قطعات ساخته شده به آسانسور نصب می‌شوند. این شامل قاب و سینی، موتور، درب‌ها، سیستم فرماندهی، سیستم تعلیق و دیگر قطعات مکمل می‌شود.

اتصالات الکتریکی

همه اتصالات الکتریکی بین قطعات مختلف آسانسور برقرار می‌شوند. سیم‌کشی استاندارد و اتصال به سیستم برق ساختمان انجام می‌شود. سیستم‌های کنترل نیز به منظور کارکرد صحیح آسانسور پیکربندی می‌شوند.

آزمایش و تست

پس از نصب، آزمایش‌ها و تست‌های لازم بر روی آسانسور انجام می‌شوند. این شامل آزمایش باربری، تست سیستم کنترل و رفتار آسانسور در شرایط مختلف است. در این مرحله، نیاز به همکاری با تکنسین های متخصص یا تولید کننده آسانسور است.

تأییدنهایی و راه‌اندازی

پس از اتمام آزمایش‌ها و تست‌ها، آسانسور تأییدنهایی می‌شود و راه‌اندازی نهایی صورت می‌گیرد. در این مرحله، استفاده از آسانسور ممنوع است تا از هرگونه خطری جلوگیری شود.

آموزش و تحویل

در انتها، تیم نصب آسانسور روملس به مالک یا مدیر ساختمان آموزش صحیح استفاده از آسانسور را می‌دهند. همچنین، مستندات، گواهی‌نامه‌ها و راهنمای فنی نیز تحویل داده می‌شود.

مهم است بدانید که مراحل نصب آسانسور روملس ممکن است بستگی به ویژگی‌های ساختمان و طرح مورد نظر داشته باشد. لذا با مشاوره با بهترین تکنسین تهران در مجموعه آتیس لیفت می توانید تماس بگیرید .

سوالات متداول نصب آسانسور روملس

  1. چه مدت زمانی برای نصب آسانسور روملس نیاز است؟
    زمان نصب آسانسور روملس بستگی به اندازه و پیچیدگی پروژه دارد؛ اما به طور معمول، نصب یک آسانسور روملس در یک ساختمان معمولی حدود 4 تا 6 هفته زمان می‌برد.
  2. آیا برای نصب آسانسور روملس نیاز به مجوزهای خاصی وجود دارد؟
    بله، نصب آسانسور روملس معمولاً نیازمند دریافت مجوزها و رعایت مقررات و استانداردهای مربوطه است. در بسیاری از کشورها، نیاز به مجوزهای ساختمانی و الکتریکی وجود دارد.
  3. چه هزینه‌ای برای نصب آسانسور روملس در نظر گرفته می‌شود؟
    هزینه نصب آسانسور روملس بستگی به عوامل مختلفی مانند ابعاد آسانسور، تعداد طبقات، جزئیات فنی و موارد دیگر دارد. اما به طور معمول، هزینه نصب آسانسور روملس می‌تواند میانگین 20,000 تا 70,000 دلار یا بیشتر را شامل شود.
  4. آیا نیازمندی‌های خاصی برای نصب آسانسور روملس در ساختمان وجود دارد؟
    بله، برای نصب آسانسور روملس در ساختمان، نیاز به فضای مناسب، سقف بلند، دسترسی به منبع برق قوی و چند نکته فنی دیگر وجود دارد. این نیازمندی‌ها بر اساس طراحی و مشخصات خاص هر پروژه متفاوت خواهد بود.