موتور آسانسور و انواع آن

موتور آسانسور نیروی حرکتی لازم برای جابجایی کابین آسانسور را بر عهده دارد . موتور آسانسور ، یکی از مهم ترین اجزای آسانسور می باشد. سرعت و شتاب کابین آسانسور، با کنترل و انتقال نیروی موتور انجام می شود. موتور های آسانسور، به دو صورت موتورهای گیرلس و موتورهای گیربکسی هستند. ساختار کلی این موتورها، مشابه یکدیگر است اما تفاوت عمده آنها در میزان توان و نحوه عملکردشان در سیستم آسانسور است.

موتور گیربکس چیست؟

موتور گیربکس، نوعی موتور بزرگ است که در آسانسور هایی که در آسانسور هایی که موتور خانه دارند قرار می گیرد و دارای کاهنده و چرخ دنده است. در موتور های گیر بکسی بالا و یا پایین رفتن آسانسور به وسیله قرقره کششی و چرخ دنده انجام می شود. در موتور گیربکس چرخ فلزی بزرگی به نام فلایول به موتور متصل شده است تا حرکت شتاب کابین را کاهش دهد و تا حدی حرکت را نرم تر می کند.

موتورهای گیربکس از لحاظ قدرت بالا، بازدهی ۸۵ درصد و ارزان بودن نسبت به موتورهای گیرلس برتری دارند. موتورهای گیربکس معمولا سرعت چرخش بالا و قدرت کمی دارند. موتور گیرلس کاهش چشمگیری در مصرف انرژی را دارا هستند و کم صدا بودن این موتورها یک ویژگی مثبت به حساب می آید.

موتور گیرلس چیست؟

ساختار تشکیل دهنده موتور گیرلس سنکرون آهن ربائی دائم می باشد. در این نوع موتورها جعبه دنده و یا همان گیربکس حذف شده به همین دلیل نیاز به بازدید روغن و تعویض آن وجود ندارد. در ساختار موتورهای گیرلس از روغن استفاده نمی شود به همین دلیل قیمت موتور گیرلس گران تر از موتورهای گیربکس است. گزینه مناسبی برای ساختمانهای شلوغ که فضای کمتری دارند می باشد.

‎موتور تک سرعته و دو سرعته گیربکسی

موتور گیربکس و موتور گیرلس هر کدام به دو دسته تقسیم می شوند. موتور تک سرعته گیربکسی و موتور دوسرعته گیربکسی در موتور تک سرعته گیربکسی فقط یک سرعت برای موتور این نوع آسانسورها در نظر گرفته شده و گیربکس، نیرو را به آسانسور منتقل می کند.

تفاوت موتور تک سرعته و دو سرعته گیربکسی

در موتور های تک سرعته کابین با سرعت ثابت حرکت می کند و دور موتور ثابت است و هنگام نزدیک شدن کابین به هر طبقه، از طریق ترمز، شتاب منفی ایجاد می کند در نتیجه با کاهش سرعت، کابین در تراز طبقه متوقف می شود. در موتور گیربکس دو سرعته، دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت وجود دارد. در هنگام شروع حرکت، از دور تند واز یک مقاومت سری، برای محدود کردن جریان استفاده می شود که کاهش تدریجی میدان این مقاومت، باعث شتابگیری آرام آسانسور می شود. تکان ها و ضربه های این موتور نسبت به موتور تک سرعته خفیف تر است.

امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =